Prijavite se na brezplačne e-novice!
Digitalna preobrazba postavlja poslovanje družb na nove temelje in določa nov način dela, ki vključuje tudi proces nenehnih izboljšav. Matej Šošterič, direktor poslovanja v podjetju Comtrade, se zaveda, da se preobrazba dotakne prav vsakega zaposlenega, zato jo kaže opraviti temeljito in čim prej.
Danes je veliko govora o digitalni preobrazbi poslovanja. Kako je ta videti v praksi?
Danes se stvari dogajajo veliko hitreje kot nekoč. Čas, ki mine od ideje do njene vpeljave, še nikoli ni bil tako kratek. Tehnologija, ljudje, procesi in navade se nenehno in vse hitreje spreminjajo. Logično vprašanje je, kako zastaviti poslovanje, da bo lahko učinkovito spremljalo ali celo narekovalo vse te spremembe. Digitalna preobrazba poslovanja je, preprosto povedano, preoblikovanje poslovanja z informacijskimi tehnologijami tako, da se podjetje lahko sooči s spremembami. Z vidika stranke oziroma uporabnika postane uporaba storitev podjetja uporabniško prijazna, hitra in stroškovno sprejemljiva. Storitve so napredne, lahko tudi zelo inovativne in prilagojene ciljnim skupinam uporabnikov. Zadovoljstvo in s tem zvestoba strank sta precej večja.
Bi se morala slovenska podjetja digitalne preobrazbe bati ali ne?
Podjetja se lastne digitalne preobrazbe nikakor ne bi smela bati. S tem ne mislim podcenjevati kompleksnosti naloge, želim pa poudariti možnost, da podjetja razmislijo o ponudbi, storitvah, strankah in prihodnosti ter vse to prevetrijo, preoblikujejo oziroma transformirajo z uporabo informacijske tehnologije tako, da si zagotovijo še uspešnejše poslovanje v prihodnje. Vsekakor pa se morajo digitalne preobrazbe bati vsa tista podjetja, ki menijo, da ta ni potrebna in bodo zato ostala pri »tradicionalnem« poslovanju. Bati se morajo dejstva, da se bo njihova konkurenca spremenila, napredovala in postala precej pomembnejši igralec na trgu.
Družba Comtrade že dolgo ni več zgolj sistemski integrator, temveč tudi razvojnotehnološki partner podjetij. Katerim vrstam podjetij pomagate uresničiti prehod na digitalno poslovanje?
Digitalna preobrazba poslovanja je lahko tudi precej generična, ne glede na domeno podjetja. Če pa želimo preobrazbo izpeljati popolnoma, je treba imeti precej domenskega znanja. Veliko znanja premoremo na področjih, na katerih delujemo že leta, kot so finance, telekomunikacije, javna uprava, zdravstvo, igralništvo in logistika. Z ustrezno pomočjo seveda pokrijemo katerokoli področje.
Kje in kako torej začeti digitalno preobrazbo?
Digitalna preobrazba je treba začeti z zavedanjem vodilnih v podjetju, da trenutno poslovanje ne zagotavlja uspešnega poslovanja v prihodnje in da so tukaj pomembne spremembe. Spremembam mora biti omogočena pot v prav vsako poro podjetja, torej povsod, kjer se najde boljša alternativa. Temu sledi oblikovanje osredotočene ekipe, ki se bo ukvarjala zgolj z digitalno preobrazbo in imela tudi ustrezna pooblastila za uvajanje sprememb. Priporočljivo je, da takšno skupino sestavljajo najboljši posamezniki s posameznih področij poslovanja podjetja, predstavnik vodstva podjetja in zunanji svetovalci z namenom vnosa svežih idej in predvsem z namenom, da vržejo interne zaposlene iz cone udobja. Vsekakor pa so v tej skupini še zunanji strokovnjaki s področja informacijske tehnologije, kjer je tudi težišče same preobrazbe. Zadnji dve vlogi sta lahko združeni v enem samem zunanjem partnerju za digitalno preobrazbo.
Kdo vse naj pri digitalizaciji poslovanja sodeluje oziroma mora sodelovati?
Splošno gledano, digitalna preobrazba prinaša predvsem osredotočenost na stranke in je vidna kot odlična uporabniška izkušnja, podpora vsem tržnim potem, redefinicija pomena tradicionalnih tržnih poti. Prinaša tudi platformo odprtih inovacij (odprtost za interne in eksterne ideje, sodelovanje informatike, trženja in poslovnega dela) in večjo prilagodljivost organizacij (agilni razvoj, agilne rešitve, hitra vpeljava kratkoročnih ciljev, uvajanje dolgoročnih ciljev). Iz tega se jasno vidi, da se digitalna preobrazba dotakne prav vseh v podjetju. Digitalna preobrazba je precej zahtevna, traja dlje časa in se je nikakor ne sme vzeti zlahka. Zahteva jasno vizijo in popolno predanost cilju. Kot rečeno, je treba imeti pri digitalni preobrazbi tudi zunanjo pomoč v vlogi svetovalcev in strokovnjakov s področja informacijske tehnologije.
Digitalna preobrazba ni zgolj tehnološka sprememba, temveč tudi organizacijska in celo osebna. Kako lahko podjetja in posamezniki upravljajo ter obvladujejo te večnivojske spremembe?
Tehnološke spremembe so tipično lažje in se jih da uvesti razmeroma hitro. Kupiš tehnologijo, jo vpelješ, izobraziš ljudi in začneš delati. Spremembe, povezane z organiziranostjo (procesi, načini dela, organizacijska sestava), so precej težje, sploh če vključujejo tudi spremembe s področja organizacijske kulture, torej spremembe, ki so vezane na osebnostne lastnosti posameznikov. Te spremembe so dolgotrajne in niti malo preproste. Potrebni so potrpežljivost, vztrajnost in ogromno dela z ljudmi. Med spreminjanjem organizacijske kulture se lahko izkaže, da so nekateri posamezniki neprimerni za delo, ki ga opravljajo, in jim je zato treba najti primernejše delo, torej tako, ki ne ustreza zgolj strokovnemu znanju, ampak tudi osebnostnim lastnostim.