Veliko podjetij in ponudnikov rešitev danes govori o digitalizaciji in digitalni preobrazbi poslovanja. Kako jo vidite vi?
Vsekakor gre za zelo vročo temo v poslovnem svetu, posebno na vodstveni ravni. To je videti na tako rekoč vseh konferencah in dogodkih. Digitalna preobrazba je več kot le trend, je velika sprememba. Seveda jo različni ljudje razumejo drugače, nekateri lahko v njenem tolmačenju tudi pretiravajo. Digitalizacija poslovanja je predvsem iskanje novih poslovnih modelov, ki kombinirajo analogni in digitalni svet. S tega vidika prinaša velike spremembe. Smo na točki, ko je tehnologija naredila velik napredek, svet je povezan, komunikacija izredno hitra - tehnologija je tista, ki ustvarja kulturne in družbene razlike. Ne gre le za koncepte, opravka imamo z realnimi rešitvami.
Kako pomembna je pravzaprav za prihodnost podjetij?
Me sprašujete, ali bodo podjetja preživela brez digitalne preobrazbe?
Da.
Mogoče bodo, mogoče pa tudi ne. To se pogosto sprašujemo. Prav zato smo skupaj z inštitutom za razvoj poslovanja (IMD) v Lozani izvedli obsežno študijo, v kateri smo temeljito izprašali več kot dva tisoč direktorjev, kaj menijo o digitalni preobrazbi. V poročilu z naslovom Digitalni vrtinec razkrivamo, da prav zaradi digitalizacije poslovanja štiri podjetja izmed desetih, ki jih danes poznamo, čez pet let ne bodo več obstajala. Je torej velika grožnja podjetjem.
No, odvisno od tega, na kateri strani palice si - ali tepeš ali sprejemaš udarce.
Drži. Ugotovili smo, da je še lani okoli 45 odstotkov podjetij digitalizacijo ignoriralo in se (še) ni lotilo sprememb. Četrtina jih je potrdila, da imajo načrt, strategijo, kako nastopati v prihodnje. Seveda prihodnost ni gotova, a vseeno je bolje biti na strani tistih, ki imajo načrt. Če v poslu spremembe ignoriraš, je zelo velika možnost, da boš izgubil.
Ampak razlike med panogami in podjetji verjetno obstajajo in niso majhne? Kako so različne industrije odporne proti digitalizaciji - kdo bo imel z njo največ težav?
Vsekakor obstajajo različne stopnje ogroženosti posameznih industrij. Najbolj na prepihu so že danes tehnološka podjetja, mediji in trgovina. Za te panoge velja, da so spremembe lahko nasilne in velike. Prav tako se ne dotikajo le posameznega podjetja - lahko se ustvari nova industrija ali vertikala, ki je danes ne poznamo. Potencial je velikanski. Samo poglejte, kaj je Uber naredil taksistom po svetu ali pa Amazon klasičnim knjigarnam. Takšnih primerov bo vse več. Najmanjši vpliv digitalne preobrazbe pa čutijo panoge, kot so naftna industrija, plinarji in drugi. A tudi ti bodo morali sprejeti odločitev glede posodobitve poslovanja, sicer jih lahko tekmeci prehitijo.
Digitalna preobrazba se ne nanaša zgolj na tehnologijo, temveč tudi na vsebino, poslovne modele, načine dela. Kaj najbolj zanima podjetja?
Vsaka tehnologija potrebuje širši kontekst, saj je le del rešitve. Podjetja zanimajo poslovni modeli in rešitve. Digitalna preobrazba ima tri glavne lastnosti, ki poslovanje poenostavijo, pospešijo in orišejo v novi luči. Avtomatizacija vsega mogočega ni le v domeni tehnologije, je sprememba procesov in načinov, kako upravljamo stvari - nadziranje stvari s politikami in pravili. Potem je tu še uporaba podatkov in analitike, ki daje neslutene nove možnosti. Veliko virov podatkov - tako analognih kot digitalnih - prinaša dodano vrednost v obliki boljših in pametnejših odločitev, ki imajo neposreden vpliv na poslovanje. Tu je še pomembnost uporabniške izkušnje - kako se bo naš posel ločil od drugih. Danes je že izkušnja postala izdelek, je tista, ki dela razliko, zato se kaže osredotočiti nanjo.
Kaj naredi digitalno preobrazbo tako zelo različno od drugih tržnih sprememb, ki smo jim bili priča v preteklosti - pa niso bile majhne?
To je glavno vprašanje. Tam zunaj je še en svet. En vidik, zakaj sem prepričan o preobrazbi, je prav ves dosežen napredek in njegova celostnost. Prej smo IT-okolja gradili stopničasto, podpirali posel. Kupovali smo izdelke in jih uvajali, skrbeli za procese in optimizacijo, pazili, kaj smo dali zaposlenim v uporabo, sami izdelki pa se v svojem bistvu vendarle niso veliko spreminjali. Preobrazba naslavlja te osnovne izdelke, lahko so obleke ali stroji in vse vmes, z novo razsežnostjo. Vse dobiva senzorje in možgane ter posledično postane čisto nekaj drugega. To pa ne vpliva le na uporabniško izkušnjo, temveč na samo poslovanje podjetij. Digitalna preobrazba bo imela neverjeten učinek prav zaradi tega, ker se dotika vsakdanjih stvari - žarnic, našega zdravja, športa ...
Kaj pa ljudje? Posamezniki zelo različno sprejemamo spremembe. Bomo mi najšibkejši člen preobrazbe?
Ljudje potrebujemo nekaj časa, da sprejmemo spremembe. Gre za nekakšen napredek kulture skupnosti. Včasih kakšna tehnologija ali rešitev prehiteva svoj čas. A stvari gredo naprej, primerov napredka je veliko. Naša družba pred desetimi leti denimo ni bila pripravljena na to, da bi zavarovanje vozil prilagodili načinu vožnje posameznikov. Tehnološke rešitve so bile okorne in drage, vprašanje zasebnosti in uporabe podatkov neugodno. Danes je tehnologija dozorela - GPS je skoraj v vsakem telefonu, ljudje za različne ugodnosti brez zadržkov delimo podatke. Različnim storitvam in aplikacijam dajemo dostop do osebnih podatkov vsak dan sproti.
Kaj pa digitalizacija pomeni za države in narode, denimo nas, ki smo v regiji vzhodne in srednje Evrope (CEE)?
To vprašanje ima določeno politično razsežnost, a bom odgovoril precej splošno. Digitalna preobrazba ne bo spremenila le podjetij, spremenila bo mesta, države in ljudi. Vsi bomo deležni preobrazbe - tako zasebni kot javni sektor. Odvisno od velikosti države, posebno v regiji CEE, bi morali na digitalizacijo gledati kot na priložnost. Kot na demokratizacijo tehnologij, ki je v zadnjem desetletju pomenila gonilo napredka. Stroški inovacij so se v zadnjih 15 letih izjemno znižali - na vsega odtisoček nekdanjih vrednosti. Včasih si potreboval pet milijonov dolarjev za uresničitev ideje, danes jo lahko podjetja uresničijo že s pet tisoč dolarji. Razlika je očitna. Vsi lahko tekmujemo na trgu. Dostop do trgov je danes preprostejši kot kadarkoli. Tako za Slovenijo kot Češko in druge države je digitalizacija velika priložnost za inoviranje in tekmovanje na svetovni ravni. Vse je odvisno od tega, kaj bodo ljudje ustvarili.
Po svoje smo priča novi tehnološki revoluciji. Katere inovacije bodo vodile spremembe?
Zavedati se moramo, da ne gre zgolj za tehnološko spremembo. Digitalna preobrazba je širši pojem. Spreminja poslovne modele in družbene interakcije. Ljudje vidijo samo rezultate. Uber, Airbnb, Tesla Motors in številna druga so podjetja, ki uspevajo zaradi nove interakcije s strankami, ne zgolj s tehnologijo. Vsekakor pa drži, da preobrazba dosega to, da se tehnološke meje v fizičnem svetu brišejo.
Kaj pa Cisco, kako gledate na prihodnost podjetja, v katerem ste zaposleni?
Cisco bo brez dvoma igral pomembno vlogo. Smo sredi lastne preobrazbe, še vedno želimo biti eden glavnih partnerjev naših strank. Imamo zdrav ekosistem, pričakovanja so velika. Premikamo se naprej in se spreminjamo, kar smo v prejšnjih 30 letih že večkrat dokazali. Preobrazbe in tranzicije nam niso tuje, nasprotno, znani smo po tem, da znamo razumeti spremembe, ki prihajajo. Dolgoročno želimo postati največje IT-podjetje na svetu. Že več kot četrt stoletja spreminjamo načine, kako ljudje delajo, se igrajo in učijo. To bomo nadaljevali - uvajali spremembe z digitalizacijo.
Ta hip si je težko zamisliti, da bi le eno samo podjetje poslovnim strankam in okoljem ponudilo prav vse rešitve, ki jih ti potrebujejo. Večina jih to rešuje s partnerstvi ali nakupi drugih podjetij. Številni velikani preprosto kupujejo majhna in inovativna podjetja kot po tekočem traku. Kaj pa Cisco?
Imamo odličen ugled v industriji, zato imamo močno partnersko mrežo v vseh državah. To sodelovanje bomo še (o)krepili. Kar zadeva sodelovanje z drugimi, pa ta hip sodelujemo predvsem s ponudniki oblačnih storitev. Verjamem, da bo ekosistem v prihodnje še bolj pomemben pri zadovoljevanju potreb strank. Nakupi in prevzemi drugih podjetij, tudi zagonskih, so del strategije, saj omogočajo še hitrejši napredek podjetja. Zelo nas zanimajo proizvajalci programske opreme, stalno spremljamo več deset, tudi sto podjetij in njihove aktivnosti. Iščemo podjetja, ki imajo znanje s področja obdelave in analize podatkov, zanima nas, kako pridobiti kar največ vrednosti iz podatkov. Za naložbe imamo rezervirani okoli dve milijardi dolarjev, zato ne sme biti presenečenje, da - podobno kot drugi - kupimo vse, kar ima potencial za tehnološki napredek. Vlagamo v različne poslovne inkubatorje in pospeševalnike, že tradicionalno pa kar največ pozornosti namenjamo razvijalcem in razvoju.