Danes maloprodajne verige na vedno bolj agresiven in očiten način poskušajo vplivati na naša življenja in porabo denarja. Hkrati se tehnologije spreminjajo z vratolomno hitrostjo, tako da se nam lahko zvrti v glavi že, če poskušamo zgolj opazovati in razumeti vse te novosti. Ali to sploh prinaša kaj dobrega? Odgovor je, presenetljivo, pritrdilen. Novi trendi bodo velikim akterjem v maloprodaji omogočili, da bodo uporabnikom zagotovili prilagojeno vrednost, ki bo ustrezala samo njihovim potrebam, ne pa potrebam celega sveta. Temu pravimo personalizacija storitev.
Večino novosti poznamo že danes
To je dobra novica za povprečne uporabnike ter velik izziv in priložnost za podjetja, ki želijo spremeniti uporabniško izkušnjo. Večina pomembnejših novosti, predvidenih za leto 2020, sicer obstaja že danes. Digitalni pomočniki vseh vrst in oblik so že z nami: Siri na napravah s sistemom iOS, Cortana v okenskem svetu ter Digitalni asistent (prej znan kot Google Now) na napravah z operacijskim sistemom Android so digitalne »igrače«, ki nas zabavajo in nam lahko hkrati tudi koristijo. Glede na izjemno hiter razvoj umetne inteligence smo lahko prepričani, da nam bodo vsi ti pripomočki čez štiri leta v pomoč še pri veliko več opravilih.
Pokazatelj tega trenda je na primer aplikacija Facebook Messenger, ki ponuja več sto avtomatiziranih orodij, s katerimi lahko – vsaj v ZDA – naročite pico (Domino’s), razpravljate o nogometu (The Sun), poiščete oblačila (Burberry) in omaro, v katero boste ta oblačila pospravili (Ikea), izberete najboljši sedež v lokalnem kinu (MoviePick), načrtujete dopust (Kayak) ali izberete vino za vsako priložnost (Vivino).
Zaenkrat v domeni velikih, kmalu tudi na lokalni ravni
Vsem tem orodjem je skupno, da za njimi stojijo ogromne multinacionalke. Do leta 2020 pa bo napredna tehnologija umetne inteligence prišla tudi na lokalno raven. Na spletu že danes obstajajo manjše trgovine, ki ponujajo avtomatizirana orodja za klepet in čarovnike, ki kupcem podajajo nasvete in jim tako olajšajo nakup pravega izdelka.
Zaenkrat nas ti avtomatizirani sistemi še ne morejo popeljati po trgovini in nam predstaviti izdelkov, a že leta 2020 bomo najverjetneje pogosteje srečevali njihove fizične različice – robote, ki bodo delovali v pravih in ne v virtualnih trgovinah. Robot Pepper že danes opravlja delo digitalnega receptorja v različnih podjetjih, hotelih, bankah in bolnišnicah. Čeprav je zadolžen samo za to, da gostom izreče dobrodošlico, je , če je ustrezno programiran, sposoben tudi preprostejšega pogovora ali pa nam pomaga najti izdelek, ki najbolj ustreza našim željam.
Prodajalec in robot si bosta delo razdelila
Seveda bomo leta 2020 še vedno potrebovali prodajalce, toda njihova vloga se bo spremenila. Roboti bodo zagotovili osnovne podatke o tem, kje je kakšen izdelek, kje dobiti več informacij in podobno, prodajalec pa bo še vedno tisti, ki bo ponujal prilagojene storitve, posebno pri vzpostavljanju stika s kupcem.
Razlika med robotom in prodajalcem je podobna tisti med samopostrežno trgovino in butikom. Pri trgovanju na drobno bomo v prihodnosti potrebovali oboje – tako človeški dejavnik kot robotsko tehnologijo. Tudi v samopostrežnih trgovinah bo vse več robotske tehnologije tako na info točkah kot na blagajnah.
Leta 2020 bo mogoče opaziti izjemen porast spletne prodaje, fizične trgovine bodo pa tudi ponujale več pripomočkov, s katerimi bodo omogočale nepozabno uporabniško izkušnjo. Takšni pripomočki, ki vključujejo senzorje, zaslone na dotik, pametne računalnike in oddajnike, ki izmenjujejo podatke s pametnimi telefoni, obstajajo že danes, vendar se bo v prihodnosti nabor njihovih funkcij še razširil. Za njihovo uporabo, ki bo takrat še enostavnejša, bomo potrebovali le eno stvar – ustvarjalnost, pravzaprav veliko ustvarjalnosti.
Oglejmo si primer trgovine s čevlji
Kupec bo lahko podatke o novi ponudbi v trgovini na svoj pametni telefon prejel že, ko se ji bo približal, in sicer iz oddajnika prek povezave Bluetooth. Če bo že registriran, bo portal trgovine vnaprej seznanjen s tem, kakšni čevlji so mu všeč, zato ga bo lahko pritegnil z informacijami o akcijskih ponudbah za točno te izdelke. Kupec bo tako obiskal trgovino, čeprav prej morda ni imel tega namena.
Ko bo vstopil vanjo, ga bo tam pričakal digitalni asistent, ki mu bo predstavil nove modele, za katere bo ugotovil, da jih kupec išče na podlagi prejšnjih nakupov. Če bo asistent ugotovil, da je kupcu nek par čevljev padel v oči, se bodo, ko si ga bo vzel s police, da si ga bolje ogleda, na zaslonu prikazali tudi promocijski videoposnetek in dodatne informacije o modelu, ki je pritegnil kupčevo pozornost. Če bo kupec pomeril določen model čevljev, si bo v ogledalu lahko ogledal prikaz, kako bi mu pristajali podobni čevlji ali čevlji druge barve.
Čevlji bodo imeli vgrajene senzorje, ki bodo beležili, kako jih uporabljate, torej, kako je razporejena teža, kako določeni deli in podplat čevlja prenašajo obremenitev, kako določeni materiali vpijajo znoj itd. Ti podatki bodo kupcu pri naslednjem nakupu pomagali pri izbiri boljšega modela čevljev, proizvajalcu pa bodo ponudili vpogled v uporabo njegovih izdelkov.
Do leta 2020 bomo spletnega nakupovanja že bolj navajeni
Razlog, da spletna prodaja danes še ni nekaj povsem običajnega, je naš način razmišljanja. Do leta 2020 se bomo že vsi navadili na to, da bomo nakupovali kar iz naslanjača. Takrat bo igrala zelo pomembno vlogo dostava, saj bomo zaradi enostavnega nakupovanja pričakovali tudi hitro dostavo in hitro zamenjavo izdelkov, ki nam morda ne bodo všeč. Takrat bo na voljo veliko več načinov dostave kot danes. Vse večje maloprodajne verige in dostavne službe, denimo Amazon in DHL, že načrtujejo uporabo brezpilotnih letalnikov. Tudi če leta 2020 ti še ne bodo pripeljali izdelkov do naše hiše, bomo lahko naročene izdelke prevzeli na različnih mestih, kot so na primer avtobusne in železniške postaje.
Sodelovali bomo tudi pri oblikovanju končnega izdelka
V prihodnosti vloga kupca, potrošnika oziroma uporabnika ne bo več omejena zgolj na uporabo končnega izdelka. Če bo želel, se bo lahko aktivno vključil v oblikovanje novega produkta in opredelitev njegovih lastnosti ali vsaj v izbiro njegovih različic. Tako bo vez med kupcem in blagovno znamko močnejša, proizvajalec pa bo lahko bolj miren, saj bo natanko vedel, kako izdelek prilagoditi okusu, željam in potrebam kupca.