Pogosto je govor o sodobnih analitičnih sistemih. Kaj je danes pravzaprav moderno?
Sodobne analitične rešitve so preproste za uporabo, uporabnikom omogočajo tako imenovano samopostrežništvo, vsebujejo rešitve za mobilnost in omogočajo tesno integracijo s poslovnim okoljem. Z vidika končnega uporabnika je zelo pomembna tudi napredna vizualizacija, poslovne uporabnike pritegne seksi prikaz poslovnih informacij.
Kar zadeva sprejemanje boljših poslovnih odločitev – kolikšen del jih lahko podjetja prenesejo na analitična orodja, računalnike in podatke?
Smo IT-podjetje – vse temelji na podatkih in sprejemanju pravilnih odločitev na podlagi teh informacij. Če analitiko in poročanje res obvladaš, lahko veliko poslovnih odločitev avtomatiziraš, temu pravimo operativna analitika. Avtomatizacija prinaša hitrost in učinkovitost, sodobno poslovanje pa zahteva hitre odločitve – prej jih sprejmeš, in to prave, bolje zate. Sicer pa je prva naloga rešitev za poslovno analitiko opolnomočenje poslovnega uporabnika, nato lajšanje njegovega dela, avtomatizacija odločanja je šele naslednji korak.
Lahko daste kak primer?
Čisto preprosto: banke z napredno analitiko svojim komitentom omogočajo, da za manjše posojilo zaprosijo kar na bankomatu. Odobri ga lahko kar zaledni sistem, v sekundi, saj dobro pozna stranko. Seveda pa analitika marsikje še dolgo ne bo zamenjala človeka.
Kaj je najšibkejši del analitične enačbe?
Organizacija. In ljudje. Danes podjetja ne potrebujejo nujno najboljših ljudi, a ti morajo razumeti posel in rabo podatkov ter analitičnih orodij. To je pomembno. Orodja so prav to – zgolj orodja. Vse račune v matematiki lahko opravite ročno, a porabite ogromno časa in morebiti celo naredite veliko napak. Tudi na njivi lahko delate ročno ali s traktorjem – rezultat bo prišel, le vprašanje, koliko časa in virov boste porabili. Z analitiko lahko narediš velike stvari v kratkem času.
Ponudniki rešitev za poslovno odločanje in poslovno analitiko se strankam hvalite s tem, kaj vse zmorejo ta orodja. Toda, ali ni za podjetja pomembneje, da bi vedela, česa orodja BI in BA danes niso sposobna?
Rešitve za poslovno odločanje imajo specifičen cilj – vzeti in obdelati podatke, izdelati primerjave, ugotoviti vzorce … Če gre podjetje še dlje, vključi umetno inteligenco in lahko pride zelo daleč. Rešitve BI in BA so za podjetja vse pomembnejše, hitreje je treba priti do odgovorov. A vedeti je treba, kje in kdaj jih uporabiti. V podatkovno gnanih podjetjih ima vsaka odločitev podlago v podatkih in tako zamenjuje odločanje po občutku.
Omenili ste umetno inteligenco. Kakšen je vaš pogled nanjo?
Umetna inteligenca je danes sicer tu, a bi dejal, da je še precej v testni fazi. Ni še nared. Ko podjetja z njo opravljajo analize, se sicer bolj ali manj zanašajo nanjo. To ji daje uporabno vrednost. A ljudje so tisti, ki vodijo podjetja in sprejmejo končno odločitev. Orodje ne bo sprejelo odločitve namesto človeka.
Podjetja danes uvajajo cel kup novih tehnologij. Zdi se, da je preskok velikanski in se nekako spet ustvarjajo silosi – le da se ti tokrat ločijo na nove in stare. Kako bi se morala podjetja lotiti vpeljave analitičnih sistemov?
Podjetja vse hitreje uvajajo nove tehnologije, ker želijo doseči konkurenčne prednosti. Pri tem pa nekatera rada pozabijo na skrb za podatke – na njihovo čiščenje ter (pred)obdelavo še pred samo analizo. V orodjih za poslovno odločanje je treba podatke negovati. Več pozornosti bi morala podjetja posvetiti tudi izobraževanju uporabnikov. Ne glede na to, kakšno tehnologijo uvajaš na delovno mesto, tudi najnovejšo, ta vsebuje navodila za uporabo. Zaposlenim je treba pokazati, kako naj delajo z novimi rešitvami. Seveda lahko podjetja nato razvijejo nove pristope, na trgu rešitev BI se vedno znova porajajo nove ideje.
Kaj bi danes označili za res inovativno na področju rešitev za poslovno odločanje?
Predvsem analitične rešitve, ki znajo delati z nestrukturiranimi in velikimi podatki ter na njih gradijo prediktivno analitiko in odločanje. Kot inovativnega bi označil tudi sodelovalni pristop, vgrajen v sodobne rešitve, saj so podjetja ugotovila, da vsega ne more obvladati le ena oseba. Precej inovativne so tudi poti, kako danes priti do najrazličnejših vrst podatkov o poslovanju, strankah, okolju ...
Pogrešil sem omembo mobilnosti. Kako sobivata mobilnost in analitika?
Mobilnost rešitev je danes zelo pomembna. Mobilnost so v rešitve poslovnega odločanja prvi uvedli prav v podjetju MicroStrategy, ki ga zastopamo na slovenskem trgu. Lahko bi dejali, da so izumili to področje. Mobilno poslovanje je pač drugačno in to se pozna tudi v analitiki. Največja sprememba je sicer v kulturi poslovanja podjetja. Če te ni, je mobilna analitika zgolj nekaj lepega, a je manj uporabna. Ni pa mobilna analitika primerna za vsakogar – medtem ko je v nekaterih panogah vse bolj nepogrešljiva rešitev, je v javni upravi skoraj ne potrebujejo.
Kakšen pa je vaš pristop na trgu? S čim prepričate stranke oziroma snubite stranke drugih ponudnikov?
Trg poslovne analitike je izjemno konkurenčen. Malo je res novih strank, zato si jih ponudniki med seboj tudi krademo. Trg se je v zadnjih letih močno spremenil, veliko je bilo konsolidacij, nova podjetja, ki vstopajo na to področje, pa se raje osredotočajo na niše. Družba MicroStrategy se je odločila vse svoje rešitve s področja poslovne analitike in odločanja združiti v eni platformi, ki zna in zmore vse. Je mobilna, pozna najnovejše vire podatkov, uporabnikom omogoča enostavno samopostrežništvo ... Mislim, da je to pravi pristop. Sicer pa stranke spodbujamo k čim širšemu razmišljanju, skupaj pogledamo, kaj vse se da doseči z našimi orodji, in v nadaljevanju odpravljamo ozka grla, poenostavljamo in optimiziramo poslovanje in podobno.