IKT

Kako bolj suvereno stopiti na pot digitalizacije

Modeliranje poslovnih procesov skozi celotno organizacijo je lahko rešitev za učinkovito digitalno preobrazbo

Podporniki obveščajo

FINANCE
IKT
Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica
IKT
Podkast Bi na rumeni stol?
IKTPodpornik projekta Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica

Slišali boste razpravo o pomenu prilagajanja tržnim trendom, nenehnemu izboljševanju in vlogi, ki jo igra umetna inteligenca v prihodnosti tehnologije in poslovanja.

FINANCE
IKT
Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi
IKT
TRETJI RAVNATELJEV ZAJTRK
IKTRedakcija IKT Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi

Na tretjem ravnateljevem zajtrku, ki ga je organiziralo podjetje eŠola, je bil izpostavljen pomen zagotavljanja varnega digitalnega okolja za šole.

FINANCE
IKT
NIL je pridobil certifikat ISO 22301 za upravljanje neprekinjenosti poslovanja
FINANCE
IKT
Znani so trije finalisti za nagrado Feniks
IKT
POSLOVNO SVETOVANJE
IKTPodpornik projekta Znani so trije finalisti za nagrado Feniks

Nagrada se podeljuje najboljšim projektom s področja poslovnega svetovanja

FINANCE
IKT
Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo
IKT
SPREMEMBE
IKTPodpornik projekta Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo

Pavle Jazbec je prevzel strateško vodenje v okviru upravnega odbora, novo operativno vodstvo pa bodo sestavljali Mitja Buda, Tjaša Peroša in Igor Hostnik.

04.07.2019 11:40
Čas branja: 4 min

Danes morajo menedžerji odgovoriti na številne novosti in hitre spremembe v poslovnem svetu, če želijo, da organizacije, ki jih vodijo, uspešno preplujejo digitalno preobrazbo. Digitalizacija poganja spremembe v organizacijah skozi različne načine, od uvajanja inovacij v procese in uvajanja poslovne odličnosti do spreminjanja poslovnega modela, uvajanja novih tehnologij ipd.

Ko uvajamo spremembe, je treba odgovoriti na osnovne zahteve:

  • imeti jasno razumevanje poslovnih ciljev, ki jim sledimo,
  • vedeti, kako jih bomo merili,
  • proces mora dodajati vrednost za stranko in biti optimiziran glede porabe virov, časa prehoda (throughput time) ter stroškov,
  • udeleženci v procesu morajo razumeti svoje vloge in informacije, da lahko izvajajo opravila v procesu,
  • tveganja v procesu morajo biti obvladovana,
  • proces in udeleženci v procesu morajo biti skladni z zakonodajo in preostalimi predpisi.

Procesi kot DNK podjetja

Z drugimi besedami – to je menedžment poslovnih procesov. Z osredotočanjem na procese in potrebne spremembe za dosego poslovnih potreb bodo organizacije digitalno preobrazbo dosegle učinkoviteje.

Ali povedano drugače, to je DNK podjetja. Za marsikoga, ki pozna področje delovanja procesov, je zadeva enostavna, za tiste, ki si želijo le hitro rast in zaslužek, pa ne. Prav hitra rast podjetja mora biti nadzorovana.

Ustrezno modeliranje in dokumentiranje procesa

Zaposleni v izvozno usmerjenem slovenskem podjetju mi je pojasnjeval probleme, povezane s carinskimi postopki, ki niso bili jasno (procesno) opredeljeni. Kot je navedel, »pravi problem nastopi, če je v bolniški, ko ni druge osebe, ki bi bila kos carinikom, ko se pojavijo s svojimi zahtevami«. Pri carinskih postopkih in tudi IT-podpori je bilo v zadnjem obdobju narejenih več sprememb, ki jih niso ustrezno dokumentirali.

V svoji praksi sem srečal številna podjetja, ki ne posvečajo dovolj pozornosti modeliranju procesov in prijazni ter hitro dosegljivi dokumentaciji. Mnoga so imela dokumentirane procese bolj zaradi tega, ker tako zahteva standard ISO 9001, kot zaradi lastnega prepričanja in potreb. Vzdrževati dokumentacijo le zaradi standardov ISO je mukotrpno in drago. To se pogosto dogaja zato, ker vodstvo podjetja ne razume dovolj dobro kakovostnikov.

Ni procesa brez hrbtenice

Za začetek je dobro, da vsaka organizacija opredeli svoje ključne procese in za vsak proces njegovo »hrbtenico«. Hrbtenica procesa pove, kje je njegov začetek, kaj je njegovo bistvo oziroma smisel (dodana vrednost za stranko) in kje se ta konča.

Sledijo potrebni procesni koraki (opravila) s ključnimi pravili, odgovornostjo in odločitvami. Proces mora odgovoriti tudi na to, kako opravila dodajajo vrednost za stranko, so učinkovita ter kako je poskrbljeno za varnost in tveganje. Torej – opredeliti in spremljati je treba KPI-je in tveganje v procesu ter ustrezno ukrepati. Z opravili povežemo še preostalo potrebno dokumentacijo, od zapisov procesa do različnih navodil in preostalega know-how-a. Ustrezno dokumentirani procesi so sidro za preostalo obstoječo in novo dokumentacijo.

Učinkovito modeliranje in dokumentiranje procesov sta zahtevni nalogi in potrebujeta podporo menedžmenta, motiviranih zaposlenih, ki proces poznajo, in običajno tudi osebo z izkušnjami na področju modeliranja procesov. Zaradi tega dela organizacija skoraj vedno občutno prihrani. Bolj ko je podjetje razvejano, večji so prihranki.

Digitalizacija dokumentiranosti procesov

S problematiko današnjemu času neprilagojenega dokumentiranja notranjih pravil sem se srečal v skoraj vseh panogah, v katerih sem svetoval. Pred kratkim mi je na primer zdravnik, zaposlen v enem od kliničnih centrov v Sloveniji, potožil, da bi tedensko potreboval več ur, da bi na intranetu pregledal, kaj vse (pomembno zanj oziroma kar bi moral poznati) se je v dokumentaciji spremenilo. V mislih ni imel dokumentacije, povezane s primeri svojih pacientov.

Če smo že vstopili v dobo digitalizacije, zakaj ne bi digitalizirali tudi dokumentiranja procesov? Značilnosti takega dokumentiranja so vizualizacija procesov, hitri prehodi med procesi, celoviti vpogledi v posamezna opravila in globlje. Posamezni elementi procesa so med seboj povezani in dosegljivi z enim ali nekaj kliki. Ne nazadnje je omogočeno tudi enostavno in hitro spreminjanje procesov ter samodejno obveščanje vseh vpletenih o spremembah.

Spodnja slika je le izsek praktične rešitve modeliranega procesa, pri čemer se s premikom miške nad opravilo pokaže podroben opis opravila.

Pomik na posamezen element, na primer zapis, pokaže opis tega zapisa, klik nanj pa odpre še preostale podatke o zapisu. Tako je z vsemi elementi opravila in tudi povezanimi procesi. Zelo pomembne so povezave na aplikacije, s katerimi je podprto izvajanje tega procesa.

Med modeliranjem procesov imajo zaposleni številne zamisli za izboljšave, zato je pomembno, da lahko te zamisli sproti vnašamo v proces, preden jih pozabijo.

Ker so v procesu prikazani in med seboj logično povezani vsi ključni elementi, je omogočeno tudi izpostavljanje različnih pogledov v procesu, na primer:

  • v katera opravila procesa je vključena stranka,
  • katera opravila imajo kontrolno funkcijo,
  • kje je pomembno tveganje v procesu,
  • pri katerih opravilih procesa sodelujem jaz, izbrano delovno mesto, vloga ...,
  • katera opravila vplivajo na okolje in drugi pogledi, ki so nam v določeni situaciji pomembni.

Tak način dokumentiranja zmanjša obseg dokumentacije, jo naredi preglednejšo in seveda poceni njeno vzdrževanje. Da ne govorim o času, ki ga posameznik prihrani, ko išče na primer povezane dokumente ali skuša izpostaviti določen vidik v procesu.

Arhitektura procesov

Ko imamo ključne procese opredeljene, jih je smiselno med seboj povezati v celoten organizem oziroma mapo procesov ali kar arhitekturo procesov.

Mapa procesov je zemljevid, vizualizacija celote z vsemi ključnimi procesi ter vsem, kar pomembno vpliva na delovanje organizacije (interesne skupine, zakonodaja, trendi, konkurenca) – arhitektura procesov tako opisuje oziroma zrcali poslovni model in okolje organizacije. Nekatera podjetja arhitekturo procesov opredelijo že na začetku in jo med modeliranjem procesov dopolnjujejo.

Ko imamo procese ustrezno dokumentirane, je dosežen prvi korak. Čeprav imamo skrbnike, ki skrbijo za dokumentiranje sprememb v procesih, je dobro vsaj enkrat na leto narediti pregled procesa. Vodijo naj ga ključni predstavniki v procesu. Eden izmed načinov je tudi tako imenovana socialno-tehnična analiza, pri čemer predstavnik stranke sprašuje akterje v procesu, kaj se z njim (oziroma njegovim naročilom) dogaja. Stvar je lahko zelo zabavna, poučna in kreativna.

Mag. Uroš Gunčar je direktor podjetja Nets.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
IKT
(Intervju) Kako se ujemajo digitalizacija, urejeni poslovni procesi in poslovna odličnost
IKT
IKTVlado Kadunec (Intervju) Kako se ujemajo digitalizacija, urejeni poslovni procesi in poslovna odličnost

O tem smo se pogovarjali z Urošem Gunčarjem, direktorjem podjetja Nets, ki se ukvarja z IT-podporo poslovnim procesom

FINANCE
Topjob
Top službe – EK išče člane odborov; Furs in UPPD direktorja; službe še v Microsoftu, Adria Mobilu, Pipistrelu ...
Topjob
TopjobTOP JOB Top službe – EK išče člane odborov; Furs in UPPD direktorja; službe še v Microsoftu, Adria Mobilu, Pipistrelu ... 1

Kljub koronakrizi nekatera podjetja iščejo nove kadre – pregledali smo ponudbe na trgu dela in izbrali najboljše

FINANCE
Topjob
Na voljo so subvencije za zelena delovna mesta
Topjob
TopjobLana Dakić Na voljo so subvencije za zelena delovna mesta

Objavljamo podrobnosti novega javnega povabila, prek katerega lahko delodajalci prejmejo do 8.160 evrov subvencije

FINANCE
IKT
Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!
IKT
SPLETNO POSLOVANJE
IKTFinance PRO Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!

Z izborom želimo ozaveščati o pomenu in koristih digitalizacije medpodjetniškega poslovanja ter predstaviti slovenske dobre prakse spletnega poslovanja na področju B2B

FINANCE
Topjob
Nova subvencija za zaposlitev na zelenih delovnih mestih; ne spreglejte še devet drugih spodbud
Topjob
TopjobLana Dakić Nova subvencija za zaposlitev na zelenih delovnih mestih; ne spreglejte še devet drugih spodbud

Pregled aktualnih finančnih spodbud na področju zaposlovanja

FINANCE
Topjob
Top službe – Banka Slovenije išče strateškega svetovalca; službe še v Kuehne+Nagel, Petrolu, Celtri, SiDG, Siemensu ...
Topjob
TopjobTOP JOB Top službe – Banka Slovenije išče strateškega svetovalca; službe še v Kuehne+Nagel, Petrolu, Celtri, SiDG, Siemensu ...

Kljub koronakrizi nekatera podjetja iščejo nove kadre – pregledali smo ponudbe na trgu dela in izbrali najboljše

FINANCE
IKT
(Intervju) Kako je Četrta pot razvila oblačni KADRIS 4
IKT
IKTRedakcija IKT (Intervju) Kako je Četrta pot razvila oblačni KADRIS 4

Izvršni direktor Četrte poti Urban Rozina pravi, da bo nova oblačna rešitev KADRIS 4 Cloud podjetjem z do 200 zaposlenimi zagotovila večjo dodano vrednost

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti