Po več dnevih temperatur pod ničlo je britansko otočje prešla topla fronta. Ulice so se spremenile v drsališče, urgence po vsej državi pa so začele delati s polno paro. V bolnišnici Gloucestershire Royal Hospital so bili na nenaden prihod večjega števila poškodovancev pripravljeni. Kljub polnim čakalnicam pacientom na konec obravnave ni bilo treba čakali več kot štiri ure, kar je eden od najpomembnejših kazalnikov uspešnosti v angleškem sistemu javnega zdravstva (National Health Service oziroma NHS). Na več kot 164-odstotno povečanje obiska urgence so bili namreč pripravljeni vnaprej, kar jim je omogočil analitični sistem, ki je plod slovenskega znanja.
Nad podatki ni bilo pregleda
Zgodba se je začela leta 2016, ko so strokovnjaki podjetja Qubix Svetovanje, d. o. o. (Qubix Slovenija), kot predstavniki mednarodnega podjetja Qubix vstopili v projekt izgradnje informacijskega sistema za poslovno analitiko v zdravstvenem koncernu Gloucestershire Care Services NHS Trust, katerega del je tudi Gloucestershire Royal Hospital. Kot je povedala Mojca Gros, svetovalka za BI v Qubix Slovenija, tam do tedaj niso imeli sistema za poslovno poročanje, uporabniki pa niso imeli neposrednega dostopa do podatkov.
»Nezmožnost prikazovanja in povezovanja podatkov iz različnih virov, na primer iz financ, kadrovskega sistema in podatkov o pacientih iz zdravstvenih evidenc, je bila ena izmed večjih težav. Ne samo, da niso mogli prikazovati in povezovati ter ustvarjati vrednosti iz podatkov, težava je bila tudi, da koncerni NHS uporabljajo stare in izolirane informacijske rešitve. Poleg tega so za prikazovanje istih podatkov, na primer pacientove kartoteke, uporabljali različne pristope,« je povedala sogovornica.
Poslovno analitiko so vzpostavili v oblaku
Ker podatki niso bili prečiščeni in ker nad njimi niso izvajali ustreznega nadzora, je v različnih službah prihajalo do napak pri informacijah – na primer o prisotnosti na delu ali o dogodkih v povezavi s pacienti. Poročila o glavnih poslovnih kazalnikih (KPI), ki jih je določila država, so pripravljali ročno, večinoma v Excelu, za kar so porabili veliko časa, za nekatere celo več dni. Uprava zato pogosto ni imela na voljo ažurnih podatkov, na podlagi katerih bi lahko hitro in kakovostno ukrepala.
Slovenska ekipa strokovnjakov je najprej vzpostavila novo podatkovno skladišče, pri čemer so oblikovali podatkovne strukture ter razvili skripte za črpanje in čiščenje podatkov (ETL). Sledili sta izgradnja analitičnega sistema in priprava poročil za upravo bolnišnice ter za NHS, ki izvaja javni zdravstveni sistem Združenega kraljestva.
Zelo velik izziv je bila varnost
Čiščenje podatkov izvajajo na lokalno nameščenem podatkovnem strežniku, podatkovno skladišče, vključno s poročili, analitičnim sistemom in aplikacijo za dnevni prenos podatkov, pa deluje v računalniškem oblaku Oracle Analytics Cloud.
»Pomemben del projekta je bil prenos znanja na uporabnike. Naučili smo jih, kako lahko sami pripravljajo enostavnejša poročila. Zahtevnejša poročila in napovedno analitiko pa še vedno pripravljamo v Qubixu,« je razložila Mojca Gros.
Eden glavnih izzivov je bila varnost, še posebej zaradi obdelav podatkov o pacientih in zaposlenih. V sklopu izgradnje analitičnega sistema so tako poskrbeli tudi za obvladovanje uporabniških pravic, tako da upravljavci sistema uporabnikom enostavno določajo dostope do podatkov in zmožnosti v povezavi z delovnimi področji, za katere so pristojni.
Rešitev bodo ponudili več kot tisoč bolnišnicam
V sistemu so vzpostavili poročila za sedem sklopov kazalnikov uspešnosti, ki združujejo več kot 150 posamičnih KPI. »Na podlagi projekta smo oblikovali predlogo oziroma ogrodje za izgradnjo sistema poslovne analitike s sloganom 'od oddelka do uprave', ki jo zdaj tržimo vsem preostalim bolnišnicam, ki delujejo v okviru NHS,« je povedala Mojca Gros.
Sama predloga sestavlja okvir poslovne analitične rešitve, ki jo je možno razmeroma enostavno uvesti v druge bolnišnice oziroma v skupno 223 zdravstvenih koncernov NHS (nekateri med njimi delujejo na dveh do osmih različnih bolnišničnih lokacijah).
Predloga vključuje več kot 25 poslovnih področij, ki so podprta z več kot 15 aplikacijami in informacijskimi sistemi, ki se uporabljajo v britanskem javnem zdravstvu. Z uporabo predloge Q.health Analytics lahko posamezen koncern uvede analitični sistem v nekaj tednih namesto v mesecih ali letih, kot je običajno za tovrstne sisteme.
Za kako veliko tržno priložnost gre, pove podatek, da NHS zaposluje več kot 1,4 milijona ljudi, njegov proračun pa je lani znašal 134 milijard funtov (dobrih 154 milijard evrov). »Rešitev ni zanimiva samo za zdravstveni sistem v Združenem kraljestvu, temveč tudi za druge države s podobnim zdravstvenim sistemom, na primer Avstralijo,« je povedala Mojca Gros.
Takojšnji podatki za odločanje, prihajajo tudi napovedi
Analitična rešitev, ki jo uporabljajo v Gloucestershire Care Services NHS Trust, poleg priprave kazalnikov in poročil omogoča združevanje različnih podatkov na ravni stroškovnih mest ali na ravni pacientov – na primer podatkov z urgence, o zdravstvenih dogodkih, kot so pregledi in zdravljenja, o čakalnih listah, pohvalah in pritožbah in drugih.
»Uspelo nam je, da smo dali bolnišnico in pacienta na skupni imenovalec,« je dejala Mojca Gros. Kot je dodala, je prej samo zbiranje podatkov za mesečna poročila trajalo več dni, zdaj pa se poročila generirajo samodejno, čez noč za pretekli dan. »Vodstvo ima takoj na voljo vse glavne podatke o poslovanju, strokovno osebje pa o pacientih – da na primer vedo, na katerih čakalnih listah so vpisani, kaj se z njimi dogaja in podobno,« je še povedala sogovornica. V samo nekaj mesecih je po njenih besedah število uporabnikov naraslo na več kot 600 in se še povečuje.
V sodelovanju s podjetjem Ektimo so testirali tudi napovedovanje dogodkov s pomočjo strojnega učenja in napovednega modeliranja. Analitični sistem so povezali s podatki o vremenu ter pripravili algoritme, s katerimi sistem napoveduje delovne obremenitve, kar je bolnišnici v pomoč pri načrtovanju prisotnosti zdravstvenega in pomožnega osebja. Tako se lahko vnaprej pripravijo na kritične dogodke, kakršen je bila v začetku opisana poledica.
Kot je še povedala Mojca Gros, so tudi to rešitev vključili v predlogo celostne rešitve za bolnišnični analitični sistem in jo tudi že tržijo.