V obdobju epidemije COVID-19 je na področju digitalizacije največji pospešek doživljala spletna trgovina. Kupci so spoznali vrednost preprostega nakupovanja, pri katerem niso nujno prikrajšani za kakovost izdelka. Posledično se je zaradi množične izolacije prebivalstva močno povečala tudi potreba po dostavi izdelkov na dom.
Zato ne preseneča, da je Amazon dosegal nove rekorde, tako v prodaji kot v vrednosti delnice. Tudi v Sloveniji je spletna prodaja med karanteno dosegala odlične rezultate. Kot opažajo pri EnaA" title="EnaA">EnaA, kjer so tako kot pri Amazonu morali zaposliti občutno več ljudi v odpremnih skladiščih, je velik del kupcev po spletu kupoval prvič, pričakujejo pa, da bodo to nakupovalno navado ohranili tudi po koncu epidemije.
Tako kot pri EnaA so v času izolacije podvojili prodajo tudi v Mimovrste, kjer so v ponudbo dodali celo živila ter v treh dneh razprodali vse zaloge. Največ povpraševanja je bilo namreč po izdelkih, kot so testenine, omake in čips, kar vsekakor ni tipično za pretekle nakupovalne navade strank Mimovrste.
O podobni izkušnji poročajo iz Mercatorja, kjer pravijo, da se »je kupovanje na spletu s področja različnih neživilskih izdelkov tako rekoč čez noč preneslo v spletno trgovino z živili in izdelki za dnevno rabo v gospodinjstvu«. Pri Mercatorju so sicer v svoji spletni trgovini na vrhuncu epidemije zabeležili do desetkrat večje povpraševanje.
Seveda je obdobje izolacije opozorilo tudi na nekatere težave, povezane predvsem z zadostno zalogo in dostavnimi časi, ki jih pričakujejo kupci. Res pa je bilo obdobje epidemije izreden dogodek in izkušenj v tem času ne moremo povsem prenesti na čas, ko življenje in nakupovanje potekata običajno. Zdaj, ko je prvi val epidemije mimo, smo povprašali trgovce, kako bo spletna trgovina delovala v prihodnje in ali je obdobje zadnjih treh mesecev prineslo morebitne spremembe v njihovih trženjskih strategijah.
Tudi po koncu epidemije prodaja prek spleta ostaja večja kot pred njo
»Zdaj beležimo nekoliko večjo prodajo na spletu (približno 30 odstotkov) kot pred epidemijo, saj je veliko novih kupcev spoznalo prednosti nakupovanja prek spleta tudi za izdelke za dnevno rabo. Opažamo tudi, da v Mercatorjevi spletni trgovini ne kupujejo le mlajši, temveč tudi starejši kupci, torej so tudi v Mercatorjevi spletni trgovini vse generacije kupcev. Zato je pomembna do uporabnikov prijazna in učinkovito platforma, ki omogoča preprosto in pregledno naročanje, vsi koraki nakupa morajo biti logični, dostava čim bolj točna, končni stik trgovca s kupcem pa prijeten,« so zapisali pri Mercatorju.
Spremembe pri navadah kupcev zaznavajo tudi v Tušu. Pravijo, da so kupci postali bolj občutljivi za porabo svojega časa, zato ga namesto za nakupovanje raje namenjajo za prostočasne dejavnosti. Spletno nakupovanje se je izkazalo za priročno rešitev pri opravljanju rednih tedenskih nakupov. Zato bodo pri Tušu v prihodnje še optimizirali koncept preprostega, logičnega in intuitivnega spletnega nakupovalnega procesa.
Tudi pri Mercatorju bodo nadaljevali digitalno transformacijo, saj je izkušnja z večmesečno izolacijo k uporabi digitalnih nakupovalnih poti pritegnila tudi starejše generacije. »Razvoj spletne trgovine nam omogoča natančno spremljanje potreb naših kupcev ter ustrezno in hitro prilagajanje – tako v zalednih službah z nabavo in skladišči kot v zadnjih korakih stika s kupci s pakiranjem in dostavo. Ko se nam kupci osebno oglašajo, opazimo predvsem povečano povpraševanje tudi pri starejših, torej drugače kot prej, ko so bili kupci naše spletne trgovine predvsem mlajši oziroma mlade družine. Način nakupovanja je bolj pragmatičen in organiziran, tudi nakupovanje določenih živil in izdelkov na zalogo, saj si s tem prihranijo čas in zdaj lažje organizirajo življenje,« povedo pri Mercatorju.
Kako na pot digitalne transformacije?
Kaj navedene izkušnje največjih trgovcev pomenijo za vse druge, predvsem manjše spletne trgovine in kaj izkušnja z večmesečno izolacijo in spremembami nakupnih navad pomeni za spletno poslovanje mnogih podjetij?
»Spremenjene navade kupcev se zlepa ne bodo vrnile v stare tirnice, kar velja tako za poslovanje s porabniki kot podjetji. Oboji si namreč želijo celovite in prepričljive nakupovalne izkušnje, prilagojene svojim potrebam, tako da lahko nakupujejo, ko jim ustreza, in na način, ki zagotavlja najboljšo uporabniško izkušnjo,« pravi David Orešič, vodja razvoja poslovanja pri Comtradu Solutions, ki smo ga povprašali, kaj pri Comtradu svetujejo podjetjem, ki že ali pa še ne poslujejo prek spleta.
»Podjetjem, ki s strankami še ne poslujejo prek spleta, predlagam, da pohitijo z vlaganji v spletno trgovino, pri čemer pa je treba biti premišljen. Veliko je ponudnikov postavitve spletnih trgovin, ki delo naredijo za razmeroma nizko ceno, vendar se je treba zavedati, da je spletna trgovina okno do kupca. Tako kot nas od nakupa odvrne slab odnos v fizični trgovini, enako velja za spletne trgovine. Zato je priporočljivo poiskati partnerja, ki zagotovi tako tehnološko rešitev kot tudi vsebinsko svetovanje, da lahko ustvarite celovito izkušnjo. Podjetjem, ki pa že poslujejo prek spleta, svetujem, da pregledajo svoje procese, pri tem pa prav tako priporočam sodelovanje partnerjev. Spletno trgovino lahko razvijete v pravo smer, tako z vidika uporabnosti kot funkcionalnosti in varnosti,« komentira David Orešič.
Sistemi za priporočila dodatnih in nadomestnih izdelkov
Načrtovanje spletne izkušnje tako postaja eno od pomembnih področij spletnega poslovanja. Informacije o izdelkih in storitvah kupci danes iščejo na spletni strani ponudnika, ne v trgovini ali salonu, od ponudnika pa pričakujejo, da ve, kaj jim je všeč in česa ne potrebujejo. Zato pri Comtradu svetujejo vpeljavo sistemov za priporočila dodatnih in nadomestnih izdelkov. Med zahteve, ki opredelijo izkušnjo, sodijo tudi točne informacije o prejemu pošiljke ter čim manj dela in stresa z morebitnimi reklamacijami. Poslovne stranke ob tem pričakujejo še varne digitalne kanale za poslovanje, kamor e-pošta ne sodi.
Seveda pa morajo biti tudi vlaganja v spletno poslovanje gospodarna. »Med ogromno različnimi rešitvami je treba najti tisto, ki zadostuje potrebam podjetja in mu omogoča hitro dobičkonosnost, obenem pa podpira neprekinjeno poslovanje tudi v okoliščinah, kakršnim smo bili priča med epidemijo. Naložbe naj bodo usmerjene v razvoj ustreznih kanalov, kot so spletna trgovina, mobilne aplikacije, spletne tržnice, ter v primerne tehnologije, kot je platforma za e-poslovanje. Pomemben cilj naložb je tudi digitalizacija poslovanja za višjo prilagodljivost in izboljšane sposobnosti prilagajanja na spremembe, kar najlažje dosežemo z visoko stopnjo avtomatizacije poslovanja in integracije z različnimi sistemi« poudari David Orešič, vodja razvoja poslovanja pri Comtradu Solutions.