IKT

Varnostno operativni center je nujen za resen posel

Do njega se lahko pride na več načinov: zgradi se lasten center, uporabijo se zunanje storitve ali pa se kombinirata oba pristopa – kdaj in kako se odločiti za eno izmed teh rešitev

Podporniki obveščajo

FINANCE
IKT
Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica
IKT
Podkast Bi na rumeni stol?
IKTPodpornik projekta Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica

Slišali boste razpravo o pomenu prilagajanja tržnim trendom, nenehnemu izboljševanju in vlogi, ki jo igra umetna inteligenca v prihodnosti tehnologije in poslovanja.

FINANCE
IKT
Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi
IKT
TRETJI RAVNATELJEV ZAJTRK
IKTRedakcija IKT Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi

Na tretjem ravnateljevem zajtrku, ki ga je organiziralo podjetje eŠola, je bil izpostavljen pomen zagotavljanja varnega digitalnega okolja za šole.

FINANCE
IKT
NIL je pridobil certifikat ISO 22301 za upravljanje neprekinjenosti poslovanja
FINANCE
IKT
Znani so trije finalisti za nagrado Feniks
IKT
POSLOVNO SVETOVANJE
IKTPodpornik projekta Znani so trije finalisti za nagrado Feniks

Nagrada se podeljuje najboljšim projektom s področja poslovnega svetovanja

FINANCE
IKT
Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo
IKT
SPREMEMBE
IKTPodpornik projekta Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo

Pavle Jazbec je prevzel strateško vodenje v okviru upravnega odbora, novo operativno vodstvo pa bodo sestavljali Mitja Buda, Tjaša Peroša in Igor Hostnik.

Avtor
avtor
20.10.2020 20:00
Čas branja: 6 min
Varnostno operativni center je nujen za resen posel
Cena je še vedno največja ovira, da se podjetja ne odločajo za večji obseg zunanjega izvajanja storitev VOC ali da poskušajo kombinirati zunanje storitve z internimi investicijami in človeškimi viri.

Ob delu v kriznih razmerah, ko se je pokazala prednost digitalnega poslovanja, se je v poslovnem kontekstu izrazila tudi varnostna problematika, ki je bila doslej večinoma v domeni služb za informatiko. Epidemija COVID-19 je odkrila, da klasični pristopi k varnosti niso več ustrezni. Ti so namreč predvidevali, da so zaposleni zaprti v stavbi in da uporabljajo zaprte informacijske vire.

COVID-19 je razkril, da podjetja, ki so doslej tako uspešno delovala, te zaprtosti naenkrat ne obvladujejo več. Zaposleni so hkrati v poslovnem omrežju in v medmrežju, pri čemer ne razločujejo več strogo med zasebnim in poslovnim, na službene naprave poskušajo nameščati lastne programe, na domače pa prenašajo občutljive poslovne vsebine, kar je recimo posledica razmaha storitev v oblaku.

»Varnostne rešitve, kjer nekateri prodajajo, da se vključi v poslovno omrežje črna škatla, ki bo na omrežju vse zaznavala in preprečila, so posmeh realnemu stanju. Žalostno pa je, da stranke očitno nimajo dovolj znanja, da bi razumele, da takšne rešitve ne bodo delovale. Preprodajalci pa tudi nimajo morale ali pa znanja, da bi strankam to iskreno povedali,« je povedal Blaž Babnik, analitik za kibernetsko varnost v podjetju NIL.

Premik ali zabrisanje roba službene informatike pomeni, da se je treba informacijsko varnost v podjetjih lotiti z drugačnimi prijemi kot v preteklosti.

Kaj so storitve varnostno operativnega centra

Kot pravi Babnik, so danes storitve varnostno operativnega centra (VOC) nadpomenka za skupek varnostnih rešitev, ki so usmerjene v celovito kibernetsko varnost podjetja. »V preteklosti so imela podjetja varnostnega inženirja, ki je pripravljal in nadgrajeval varnostne politike, pregledoval poročila in poročal vodstvu. Vendar to niso bili itijevci. Po drugi strani itijevci ne vidijo širšega poslovnega konteksta. Potem so tu še prodajalci, od katerih hoče vsak širiti svoj portfelj produktov pri stranki. Nihče tega ne pogleda celostno,« je opozoril Babnik.

Ena poglavitnih storitev varnostno operativnega centra je varnostno spremljanje informacijskih sistemov, torej strojne in programske opreme, prek tako imenovanega upravljanega odkrivanja in odzivanja na incidente (MDR – managed detection and reposnse). »Če želimo učinkovito izvajati to storitev, je prvi pogoj, da organizacija dela tudi druge korake na področju varnosti, da sledi dogajanju na omrežju, sistemih in v procesih. Če tega ni, še tako dobra zaznava in odziv ne bosta mogla varovati ranljivih sistemov,« je dejal Babnik.

V preteklosti je kot klasičen model varnosti veljalo, da ponudnik namesti varnostno strojno in programsko opremo ter prepusti sistem uporabniku. Z zmanjševanjem prodajnih provizij so ponudniki tehnologij začeli ponujati še dodatne storitve, a pri tem velikokrat nimajo svojih virov, temveč ponujajo storitve, ki jih zagotavlja proizvajalec. »Če hočeš graditi varnost, moraš poznati organizacijo in prav to je vrednost lokalnih ponudnikov,« je poudaril Babnik.

Zakaj VOC

VOC je v današnjem poslovnem okolju, kjer so se razpasle kibernetske grožnje, postal realnost vsake organizacije, ki se zaveda tveganja. »Na žalost je v Sloveniji zavedanje še vedno relativno nizko in veliko organizacij ravna reaktivno – ko že pride do težave. Prav zato se skupaj z drugimi ponudniki v panogi toliko trudimo dvigniti to zavedanje z željo, da stanje prevesimo na proaktivno stran,« je dejal Erdis Škrgić, direktor prodaje in marketinga v podjetju Unistar LC.

Organizacije lahko do varnostno operativnega centra pridejo na več načinov: zgradijo svoj center, uporabijo zunanje storitve ali uporabijo kombinacijo obeh pristopov.

»Naročniki se večinoma zavedajo, da so z najemom zunanjega VOC veliko bolj prilagodljivi, kot če se odločijo za razvoj notranjih virov, ki so finančno in časovno v splošnem zelo potratni. Vzpostaviti je namreč treba ustrezne procese, visoko usposobljeno ekipo, ki deluje 24/7/365, vložiti v zanesljivo tehnologijo in zadovoljiti vsem regulatornim zahtevam, kar navadno za naročnika ni smiselno,« je pojasnil Škrgić. Zunanje izvajanje VOC ali SOCaaS odpravi omenjene izzive, povezane z internim VOC, hkrati pa močno izboljša tako operativno kot finančno učinkovitost.

Za VOC se potrebuje denar

Varnost nikoli ni bila poceni. To velja tudi v primeru kibernetske varnosti. Kot kaže praksa, je cena za varnost še vedno največja ovira, da se podjetja ne odločajo za večji obseg zunanjega izvajanja storitev VOC ali da poskušajo kombinirati zunanje storitve z internimi investicijami in človeškimi viri. Vendar na ta račun trpi predvsem posel, ki je izpostavljen večjim tveganjem, kot znaša cena informacijske varnosti.

Kot je razložil Babnik, je samostojna vzpostavitev varnostno operativnega centra v podjetju tako rekoč nemogoča. »Pravzaprav ni podjetja, ki bi imelo toliko znanja na kupu, toliko ljudi, ki bi se ukvarjali samo z varnostjo. Že srednje podjetje si težko privošči varnostnega inženirja.«

Če bi hotelo veliko podjetje z recimo dva ali tri tisoč zaposlenimi samo zagotoviti stalno razpoložljivost varnostno operativnega centra, bi potrebovali od pet ljudi za štiriizmensko delo na prvem nivoju, podobno ekipo na drugem nivoju ter seveda vodjo ekipe. »Samo ekipni del VOC, ki bi združeval od 10 do 12 zaposlenih, bi podjetje stal letno približno pol milijona evrov, kadrov pa ni,« je razložil Babnik. Najem storitve za takšno veliko podjetje lahko na letni ravni stane do 150 tisoč evrov.

V primeru storitev VOC največji del investicije ali mesečne naročnine pomenijo licence oziroma vzdrževanje licenc za različne tehnične rešitve, zato je ceno težko znižati. Mesečna cena za celoten nabor tehnologij, na primer sistem za upravljanje varnostnih dogodkov in tveganj (SIEM – security information and event management), odkrivanje in odziv na grožnje v končnih točkah (EDR – Endopint Detection and Response), protivirusna zaščita nove generacije, analiziranje ravnanja uporabnikov, pregledovanje omrežja ..., znaša več tisoč evrov na mesec. Tudi za mala in srednja podjetja, česar preprosto ne zmorejo. V velikih podjetjih so nekoliko na boljšem, saj so v veliko primerih že izvedli naložbe v posamezne tehnološke rešitve, na primer SIEM ali EDR in potrebujejo samo del storitev, na primer spremljanje in odziv na odkrite incidente.

Za mala in srednja podjetja se kot privlačna rešitev kaže pristop, ki so ga ubrali v Telekomu Slovenije. Ponudili so jim standardno storitev VOC, ki deluje na način vse v enem in stane že od nekaj sto evrov na mesec, odvisno od števila uporabljenih računalnikov.

»Ko podjetje enkrat izgubi denar zaradi direktorske prevare, odkupnine v primeru izsiljevalskega virusa ali ko plača strokovnjake, da povrnejo informacijske sisteme v delovanje, takrat spozna, da je nekaj tisoč evrov na letni ravni cenovno najugodnejša rešitev,« je povedal Dalibor Vukovič, produktni vodja in specialist za kibernetsko varnost v Telekomu Slovenije.

Najem zunanje storitve ne gre čez noč

Vpeljava storitev varnostnega centra zunanjega ponudnika je več kot pridobitev uporabniškega imena ter spletnega dostopa do nadzornega sistema. Poskrbeti je namreč treba za namestitev ustrezne tehnologije pri naročniku, urediti notranje procese ter zagotoviti izvajanje stalnega nadzora ter takojšnjega odziva na incidente.

Kot je razložil Uroš Majcen, vodja varnostno operativnega centra v podjetju S & T Slovenija, uvedba poteka v treh fazah – analiza, vpeljava in operativno izvajanje. »Najprej je treba izvesti oceno stanja kibernetske varnosti pri naročniku, kateri so trenutni varnostni mehanizmi, kako so nastavljeni, kako so urejeni procesi, pogledati, ali sta narejena storitveni katalog in analiza poslovnih učinkov,« je razložil Majcen.

Identifikaciji in ovrednotenju šibkih točk, ki poleg tehnologije vključuje tudi pregled procesov in človeških virov, sledi priprava načrta potrebnih aktivnosti za izvajanje storitev, v okviru katerega se opredelijo tudi vloge, odgovornosti in pravila, kako posamezne aktivnosti izvajati, obdelovati incidente in poročati. Temu sledi faza nastavljanja tehnoloških rešitev, na temelju katere se lahko začne storitev operativno izvajati. Zadnje lahko vključuje tudi proaktivno pregledovanje, optimizacijo sistema in nadgrajevanje informacijskega okolja.

Storitve VOC so lahko precej širše

Vpeljava storitev VOC lahko vključuje tudi etično hekanje, s katerim se odkrivajo ranljivosti na različnih ravneh, strokovnjaki pa nato odkrite ranljivosti interpretirajo in predlagajo ukrepe. »Napadalci se pogosto osredotočijo na najšibkejši člen – končne uporabnike, zato jih tudi ustrezno ozavestimo oziroma izobrazimo,« je še povedal Majcen. Kot dobra praksa se je pokazalo ponavljajoče se izvajanje poskusov socialnega inženiringa in spletnih prevar, prek katerih se ugotavlja odziv uporabnikov, pa tudi njihova zrelost in napredek.

V podjetju Sfera IT so v svoje storitve vključili tudi pravno pomoč in krizno komuniciranje. »Ko se zgodi neki incident, vedno potrebuješ odziv. Poleg paketa preventivnih rešitev, načrtovanja in postavljanja varnostne infrastrukture, penetracijskih testov, revizij, certificiranja in forenzike je treba poskrbeti tudi za to, da podjetje pravno zaščitimo in komuniciramo z javnostmi,« je povedal Renato Pulko, direktor podjetja Sfera IT. Pravilni odziv na varnostni incident lahko pomembno zmanjša škodo, tako finančno kot tudi ugled in zaupanje, ki ga sicer podjetje ima na trgu pri kupcih in poslovnih partnerjih.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
IKT
Kobalos – nova prefinjena koda, ki napada superračunalnike
IKT
KIBERNETSKA VARNOST
IKTEsad Jakupović Kobalos – nova prefinjena koda, ki napada superračunalnike 1

Raziskovalci podjetja ESET in organizacije CERN so pred kratkim odkrili zlonamerni program Kobalos, ki napada superračunalnike in povzroča škodo predvsem znanstvenim raziskovalnim omrežjem

FINANCE
IKT
Kakšno leto 2021 napovedujejo direktorji slovenskih IT-podjetij
IKT
IKTEsad Jakupović Kakšno leto 2021 napovedujejo direktorji slovenskih IT-podjetij

O letošnjih načrtih smo povprašali direktorje podjetij s področja informacijskih tehnologij

FINANCE
IKT
(Anketa) Kaj se bo letos dogajalo na področju kibernetske varnosti
IKT
IKTRedakcija IKT (Anketa) Kaj se bo letos dogajalo na področju kibernetske varnosti

Pet sogovornikov smo vprašali, kateri bodo največji izzivi, katere vrste napadov bodo v vzponu in v kakšne rešitve za kibernetsko varnost bodo podjetja najbolj vlagala

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti

FINANCE
Manager
Na muhi hekerjev: bolnišnice, energetika, razvijalci cepiv, banke … 
Manager
ManagerGorazd Suhadolnik Na muhi hekerjev: bolnišnice, energetika, razvijalci cepiv, banke …  6

V pandemiji se ni le močno povečalo število kibernetskih napadov, temveč je prišlo do pomembnega premika tarč s posameznikov in malih podjetij k večjim korporacijam, vladam in kritični infrastrukturi.

FINANCE
IKT
Kako pomemben dejavnik produktivnosti in gospodarske rasti je digitalizacija
IKT
DIGITALIZACIJA
IKTVlado Kadunec Kako pomemben dejavnik produktivnosti in gospodarske rasti je digitalizacija 8

V Sloveniji zaostajamo – podjetja, ki v prihodnjih letih prehoda v digitalizacijo ne bodo vzela resno, ne bodo konkurenčna

FINANCE
IKT
Plaz prodaj slovenskih IT-podjetij
IKT
IKTJurij Šimac Plaz prodaj slovenskih IT-podjetij

Katera slovenska IT-podjetja so v zadnjem letu dni dobila nove lastnike?

FINANCE
IKT
Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!
IKT
SPLETNO POSLOVANJE
IKTFinance PRO Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!

Z izborom želimo ozaveščati o pomenu in koristih digitalizacije medpodjetniškega poslovanja ter predstaviti slovenske dobre prakse spletnega poslovanja na področju B2B