Samo trajnostno poslovanje bo dolgoročno prineslo dobre gospodarske rezultate. Zavedanje o tem je v slovenskem gospodarstvu čedalje večje, k čemur je s svojimi dejavnostmi in podporami pripomogla tudi javna agencija SPIRIT Slovenija.
»Odličnost poslovanja zaradi tega znova pridobiva pomen,« pravi Uroš Gunčar, direktor podjetja Nets, ki ima edini v Sloveniji mednarodno licenco za izvajanje treningov in svetovanj po modelu EFQM. Model EFQM je izhodišče za pridobitev nagrade Republike Slovenije za poslovno odličnost (PRSPO).
Uroš Gunčar je trener in mednarodni ocenjevalec z vsemi licencami, ki vodi vse delavnice za samooceno po modelu EFQM. »V praksi sledimo zahtevam, ki izhajajo iz modela odličnosti, to je digitalna transformacija,« pravi Gunčar. Rezultat delavnic, ki jih vodi, je vselej dokument, ki vsebuje predloge za trajnostno poslovanje organizacije.
Tri stopnje delavnic
Delavnice v sklopu programa Nets Excellence potekajo v treh stopnjah. Stopnja basic omogoča osnovno samooceno s 25 pristopi, stopnja advanced samooceno s 50 pristopi, stopnja award pa je namenjena podjetjem, ki želijo pridobiti priznanje Republike Slovenije za poslovno odličnost. Za to so primerna zlasti podjetja, ki so se v samooceni na stopnji advanced ocenila z več kot 500 točkami.
Nadgradnja načina dela
Način dela, ki mu v podjetju Nets sledijo že več kot dve desetletji, so v zadnjem času nadgradili in še bolj digitalizirali. V okviru aplikacije DNA, namenjene upravljanju procesov, so razvili poseben modul Odličnost, ki ga uporabljajo organizacije, ki želijo narediti samooceno.
Med epidemijo so v praksi preizkusili tudi izvedbo delavnice s tremi podjetji hkrati, sodelovala so podjetja Salus, Elektro Gorenjska in AMZS. Delo je potekalo tako, da so mentorji v podjetju delali z upravo, ki je povsod aktivno sodelovala pri samooceni, predstavitev meril je potekala panelno, delo na svojem primeru v aplikaciji DNA, predstavitve rezultatov pa spet plenarno.
»Cilji takšnega pristopa so učenje drug od drugega, medsebojno spodbujanje in zavzetost na poti k odličnosti,« pravi Gunčar.
Izkušnje udeležencev
O tem, kakšna je bila njihova izkušnja z delavnico v troje, smo povprašali tudi udeležence.
Dr. Ivan Šmon, MBA, predsednik uprave družbe Elektro Gorenjska: »V današnjem svetu, ko se veliko govori o digitalizaciji, je bila skupna delavnica s podjetjem Nets in drugimi podjetji vseeno velik izziv in hkrati dokaz, da se s trdno voljo in dobro zastavljenim ciljem pride do kakovostnega rezultata. Rezultate samoocene po modelu EFQM, ki je svetovno priznan, bomo uporabili pri nenehnem izboljševanje skupine Elektro Gorenjska.«
Mag. Dominik Ovniček, direktor projektov v družbi Elektro Gorenjska: »Izziv vsakega podjetja je postati in ostati odličen v očeh lastnikov, zaposlenih in drugih deležnikov. Zaradi samoocene po modelu EFQM, ki smo jo skupaj še z drugimi podjetji uspešno izvedli med pandemijo, je ta izziv za nas bistveno lažji. Zavedanje odličnosti pa od podjetja vseeno zahteva nenehno preverjanje in primerjanje, kar generira nove predloge, ki so lahko dodana vrednost približevanja perfekciji.«
Mag. Lucija Sajevec, direktorica AMZS: »Kako že pravijo? Excellence is not a skill. It is an attitude. (Odličnost ni veščina. Je odnos. op. avt.) S tem se zelo strinjam, v AMZS to tudi res poskušamo živeti. Zavedamo se namreč, da je nenehno izboljševanje ne le nujno, temveč že nekaj običajnega. EFQM je dober model – svetovno priznan okvir upravljanja, ki podpira organizacije pri obvladovanju sprememb in izboljševanju. Pot, ki smo jo s podjetjem Nets in drugimi prehodili maja, je bila dobra izkušnja in podlaga za to, da bomo v današnjem hitro spreminjajočem se svetu lahko še naprej uspešni.«
Peter Mlakar, vodja službe za kakovost poslovanja na AMZS: »Kot eden izmed prvih slovenskih ocenjevalcev za poslovno odličnost sem z zanimanjem spremljal prenovo modela EFQM. Na lanskem uvodnem usposabljanju sem dojel njegove transformacijske razsežnosti. Letošnjega štiridnevnega usposabljanja NETS-EXCELLENCE se je udeležil ožji tim za izboljševanje kakovosti delovanja na AMZS. Pri nas mu rečemo kar tim za EFQM. Izvedba usposabljanja v teh koronskih časih je bila večinoma virtualna. S pomočjo aplikacije NETS smo bili pri izvedbi samoocene zelo učinkoviti. V razmeroma kratkem času smo veliko naredili. Veselimo se tudi nadaljevanja v živo, ker se bomo lahko pri uveljavljanju izboljšav še bolje povezali.«
Anisa Faganelj, članica ožjega tima za EFQM na AMZS: »Ocenjevanje po modelu EFQM, ki ga vodi podjetje Nets, je kot ogledalo. Pogled vanj razkrije prehojeno pot, končane projekte, dosežke in hkrati možnosti za napredek. Osvetli področja, kjer si lahko še boljši. Sama priprava ocene in druženje na srečanjih pa sta dobra priložnost za timsko delo, krepitev ekipe in zagon za nove zmage.«
Tomaž Kejžar, vodja klicnega centra na AMZS: »Usposabljanje nas je aktivno pripeljalo do vpogleda v naše poslovanje in nas usmerilo v dokumentiranje že vpeljanih praks ter seveda tudi predlogov za izboljšave. Z metodo smo dobili dober vpogled, kje smo pri digitalni transformaciji v primerjavi z drugimi podjetji ter kaj moramo še narediti pri usposabljanju in tudi širše. Končni dokument bo koristna smernica pri nadaljnjem uvajanju sprememb. Izredno koristna izkušnja!«
Žiga Hieng, direktor Salusa: »V Salusu smo v modelu EFQM prepoznali odlično orodje za strukturiran pristop k nadaljnjemu razvoju naše družbe. Izvedene delavnice so nam pomagale pri prepoznavanju priložnosti za nadaljnje izboljševanje na vseh področjih. Na naši poti poslovne odličnosti nas je zavzeto vodil Uroš Gunčar s svojo ekipo. Naše dolgoletno sodelovanje s podjetjem Nets ter izmenjava izkušenj in praks s preoostalimi podjetji sta nam pomagala uzreti našo družbo malo drugače.«
Helena Veingerl, direktorica kakovosti v Salusu: »Priznati moram, da sem si pred začetkom delavnic poslovno odličnost drugače predstavljala. Verjetno zato, ker so bili izrazi, kot so na primer izjemna organizacija, navdihujoč namen, izvrstno delovanje, preseganje pričakovanj deležnikov in dolgoročni uspeh ter finančna moč med seboj nepovezani in premalokrat slišani. Delavnice s podjetjem Nets so na logičen način in prek praktičnih primerov predstavile model EFQM in medsebojne povezave med posameznimi elementi. Z veliko energije je bilo prikazano, zakaj je model smiseln in kako dejansko pripomore k odličnosti. V okviru delavnic smo se zagledali v novi luči, našli smo kar nekaj dobrih priložnosti za izboljševanje in verjamemo, da bo s temi novimi spoznanji naše delovanje uspešnejše.«
V troje je bilo učinkoviteje predvsem zato, ker so sodelovali člani vodstvenih ekip ter so si izmenjavali mnenja in izkušnje.